Blodsbaneret

I de karga bergen, där vindarna viskar uråldriga hemligheter, reser sig Blodsbanerets fäste som en trotsig knytnäve mot den vassa himlen. En gång var de fruktade härskare över dessa marker, men nu hotas deras existens av en skoningslös fiende – människorna från väst, som med stål och eld vill driva dem från deras förfäders land.

I spetsen för klanen står den åldrade hövdingen Grogmar, vars en gång väldiga kropp nu bär spår av många strider. Hans blick är dock lika skarp som hans stridsyxa, och hans vilja är orubblig. Vid hans sida står hans dotter, den unga och viljestarka Zagrella. Hon är en skicklig jägare och krigare, och hennes hjärta brinner för sitt folk.

Men Blodsbaneret är inte bara krigare. De är också skickliga smeder, som skapar vapen och rustningar av oöverträffad styrka. De är visa shamaner, som kan tyda naturens tecken och kalla på andarnas hjälp. Och de är lojala vänner, som står vid varandras sida genom liv och död.

Gryningen målar himlen i blodrött när människornas armé marscherar mot Blodsbanerets fäste. Deras sköldar blänker som en flod av stål, och deras spjut reser sig som en skog av död. Grogmar står på fästets mur, hans hjärta tungt men hans beslutsamhet orubblig. Zagrella står vid hans sida, hennes hand vilande på svärdsfästet.

”De kommer att få betala dyrt för varje tum av vår mark,” säger Grogmar, hans röst ett dovt muller.

Zagrella nickar. ”Vi ska kämpa till sista andetaget,” svarar hon, hennes ögon fulla av eld.

Krigshornen ljuder, och striden är i full gång. Orcherna slåss med ursinnig styrka, deras vrålande ekar genom bergen. Människorna är fler, men orcherna känner varje sten och skreva i detta land. De slåss för sina hem, för sina familjer, för sin frihet.

Zagrella kämpar i främsta ledet, hennes svärd en virvelvind av stål. Hon hugger ner fiender till höger och vänster, hennes raseri ger henne styrka. Men människornas soldater är vältränade och disciplinerade. De pressar orcherna tillbaka, tum för tum.

Grogmar ser hur hans krigare faller, en efter en. Hans hjärta värker, men han vet att han inte kan ge upp. Han tar ett djupt andetag och höjer sin yxa.

”För Blodsbaneret!” ropar han, hans röst ekar över slagfältet.

Orcherna svarar med ett mäktigt vrål. De samlar sina sista krafter och kastar sig mot fienden. Striden rasar vidare, våldsam och skoningslös. Men Blodsbaneret viker inte. De slåss med allt de har, för de vet att deras överlevnad står på spel.

Solen står högt på himlen när striden når sin kulmen. Blodsbanerets krigare är utmattade, deras kroppar täckta av sår. Men deras ögon brinner fortfarande med trotsig glöd. Människornas soldater vacklar, deras led brutna och deras moral sjunker.

Zagrella kämpar sig fram till den plats där människornas befälhavare står. Han är en reslig man i skinande rustning, hans ansikte förvridet i ett grymt flin. Zagrella höjer sitt svärd och attackerar med ett ursinnigt vrål. Befälhavaren parerar hennes slag, men han underskattar hennes styrka. Zagrella pressar honom tillbaka, hennes attacker blir allt snabbare och våldsammare.

Befälhavaren försöker desperat att försvara sig, men han är ingen match för Zagrellas raseri. Hon slår undan hans svärd och stöter sin klinga djupt in i hans bröst. Befälhavaren skriker av smärta och faller till marken, hans liv rinner ut ur honom.

Människornas soldater ser sin ledare falla, och deras mod sviker dem. De börjar retirera, panikslagna och förvirrade. Orcherna jagar dem, hugger ner dem bakifrån. Striden är över. Blodsbaneret har segrat.

Grogmar står på murarna och ser ut över slagfältet. Markerna är täckta av döda och sårade, både orcher och människor. Hans hjärta är tungt, men han känner också en djup stolthet. Hans klan har överlevt. De har försvarat sitt hem.

Zagrella kommer fram till honom, hennes ansikte smutsigt av blod och smuts. Hon ler ett trött men lyckligt leende.

”Vi gjorde det, far,” säger hon.

Grogmar nickar. ”Vi gjorde det,” upprepar han. ”Blodsbaneret lever vidare.”

Orcherna firar sin seger, men de vet att kampen inte är över. Människornas armé är besegrad, men deras ledare flydde i skymningen. Rykten viskar om en ondskefull nekromantiker som manipulerar människorna från skuggorna. En figur som söker ett vapen av oerhörd makt, gömt djupt inne i Blodsbanerets berg.

Grogmar inser att deras kamp bara har börjat. För att skydda sitt folk och deras land måste de hitta detta vapen innan nekromantikern gör det. Men det är en kapplöpning mot tiden, och mörkrets krafter samlas.

Zagrella, driven av en nyfunnen beslutsamhet, erbjuder sig att leda en grupp krigare in i bergets hjärta. Hon är fast besluten att hitta vapnet och förgöra nekromantikern, oavsett kostnad. Men de dunkla gångarna ruvar på faror och hemligheter som legat begravda i århundraden.

Kommer Zagrella och hennes följeslagare att hitta vapnet i tid? Och vilket pris kommer de att få betala för att rädda sitt folk från den hotande ondskan?

Zagrella, Blodsbanerets Sköld (Npc)

Ras: Orc

Klass: Barbar (Bärsärkar)

Bakgrund:

Zagrella föddes in i Blodsbaneret, en stolt orcklan som kämpar för sin överlevnad i en ogästvänlig värld. Redan från ung ålder tränades hon i stridens konst, eftersom hon är dotter till hövdingen Grogmar. Tack vare hennes hårda träning är hon nu en skicklig jägare och krigare, och hennes hjärta brinner för sitt folk. Zagrellas mod och beslutsamhet har dessutom gjort henne till en respekterad ledare bland Blodsbanerets krigare.

Utseende:

Zagrella är en imponerande syn, till och med för en orc. Hon är lång och muskulös, och har grönaktig hud och vildvuxet svart hår. Hennes ögon är lika glödande kol, medan hennes ansikte är märkt av många strider. För att skydda sig bär hon en rustning av läder och stål, och hennes vapen är ett enormt tvåhandssvärd som hon svingar med förödande kraft.

Personlighet:

Zagrella är en stolt och viljestark orc. Hon är djupt lojal mot sitt folk och skulle göra vad som helst för att skydda dem. Dessutom är hon en skicklig strateg och taktiker, och hennes mod och beslutsamhet inspirerar hennes följeslagare. Trots hennes styrkor har Zagrella ett hett temperament och kan lätt bli arg, särskilt när hennes folk eller hennes familj hotas. Samtidigt är hon också en rättvis och medkännande ledare, och hon bryr sig djupt om sina krigare.

Motivation:

Zagrella drivs av en önskan att skydda sitt folk och deras land från alla hot. Därför är hon fast besluten att hitta det vapen som nekromantikern söker och förgöra honom, oavsett kostnad. Dessutom är hon angelägen om att bevisa sitt värde som ledare och krigare, och hon är alltid redo att anta en utmaning.

Roll i äventyret:

Zagrella kan fungera som en kraftfull allierad för spelarnas karaktärer. Hon kan leda dem genom de farliga gångarna i Blodsbanerets berg och hjälpa dem att bekämpa de varelser och fällor som de möter. Hon kan också ge dem värdefull information om nekromantikern och hans planer. Zagrella kan också vara en källa till konflikt och spänning i äventyret. Hennes heta temperament och hennes orciska stolthet kan leda till konflikter med andra karaktärer, särskilt de som inte delar hennes värderingar.

Statblock:

  • Styrka: 18 (+4)
  • Färdighet: 14 (+2)
  • Konstitution: 16 (+3)
  • Intelligens: 10 (+0)
  • Visdom: 12 (+1)
  • Karisma: 13 (+1)
  • Rustningsklass: 16 (läderrustning, sköld)
  • Träffpoäng: 84 (12d12 + 24)
  • Hastighet: 30 fot
  • Attacker:
    • Tvåhandssvärd: +6 att träffa, träffar på 6 eller högre, en hand, 13 (2d6 + 4) huggskada
  • Specialförmågor:
    • Rasförmågor: Mörkerseende, Aggressiv, Orcisk uthållighet, Kraftfull attack
    • Klassförmågor: Raseri, Ursinnig attack, Försvarsfrihet, Försvarsfrihet (förbättrad), Försvarsfrihet (större)

Tips för spelledaren:

  • Använd Zagrella för att skapa spännande stridsmöten. Hennes höga styrka och hennes barbariska förmågor gör henne till en formidabel motståndare.
  • Utforska Zagrellas relation till sin far, Grogmar. Hur påverkar deras olika ledarstilar deras förhållande?
  • Låt spelarnas karaktärer interagera med Zagrella på olika sätt. Vissa karaktärer kanske beundrar hennes styrka och mod, medan andra kanske är misstänksamma mot hennes orciska arv.
  • Använd Zagrella för att utforska teman som fördomar, lojalitet och mod.

Ytterligare idéer:

  • Zagrella kan ha en varg eller annan best som följeslagare.
  • Hon kan ha en rival inom Blodsbaneret som utmanar hennes ledarskap.
  • Hon kan ha en hemlig kärlek till en människa eller annan varelse som anses vara en fiende till hennes folk.