Dungen Crawlar

I hjärtat av en dimhöljd skog, där de uråldriga träden står höga som vaktposter som vaktar det glömda förflutna, ligger ingången till en fängelsehåla som det bara talas om i viskningar – den grönskande kungens grav.

Översikt:

För länge sedan, innan de dödliga imperierna uppstod, härskade en mäktig kung över ett rike där floran blomstrade med onaturlig kraft. Hans krona sades vara vävd av vinrankorna på ett evigt träd, och hans hov besöktes av skogens andar. Men hans omättliga längtan efter evigt liv ledde honom till att köpslå med makter bortom all fattningsförmåga. Kungens önskan uppfylldes, men till ett fruktansvärt pris: han och hans kungarike var förbannade, begravda i en underjordisk labyrint som de själva skapat, förlorade i tiden, med kungens själ för evigt bunden till det land han en gång närde.

Krok:

Rykten om den grönskande kungens grav har dykt upp igen, eftersom bybor i utkanten av skogen rapporterar att deras grödor har börjat vissna och att djuren flyr från skogen. De talar om en mörk närvaro, om rötter som slingrar sig genom jorden som ondskefulla ormar och stryper livet ur landet.

Ett gäng äventyrare får i uppdrag av byns äldste att ta sig in i skogen och hitta källan till denna korruption. Deras enda vägledning är ett fragment av en gammal karta, som sägs leda till ingången till kungens grav.

Dungeon Struktur:

  • Den förtrollade skogen: Äventyret börjar i skogen, där naturen själv verkar konspirera mot inkräktarna. Snirklande stigar, skiftande träd och illusioner skapade av skogens andar desorienterar gruppen och testar deras beslutsamhet innan de ens når fängelsehålan.
  • De labyrintiska salarna: Väl inne i graven befinner sig äventyrarna i en vidsträckt labyrint, vars väggar är gjorda av levande trä och sten, där fällor utlöses vid minsta störning av rötterna under fötterna. Varje kammare berättar en del av den grönskande kungens tragiska historia, med väggmålningar som kommer till liv och visar scener från hans uppgång och fall.
  • Förtvivlans trädgårdar: Djupt inne i fängelsehålan ligger kungens kungliga trädgårdar, som nu är förvridna och övervuxna. Växterna här är kännande, korrumperade av kungens förbannelse. De slår till mot inkräktarna och försvarar hemligheterna som finns inuti. Bland taggiga björnbär och giftiga blommor finns reliker från kungariket, mäktiga men förbannade, som frestar äventyrarna.
  • Den grönskande tronen: I hjärtat av graven ligger kungen själv, sittande på en tron sammanflätad med rötter och vinrankor som pulserar av mörk energi. Den en gång så ädle härskaren har blivit en förvriden väktare av fängelsehålan, och hans kropp är nu ett kärl för de uråldriga makter han förhandlade med. För att få ett slut på korruptionen som sprider sig i skogen måste äventyrarna besegra kungen och bryta hans band med landet.

Vrida:

När äventyrarna förbereder sig för att förgöra kungen upptäcker de att hans ande inte är helt ondskefull. Han avslöjar att han har blivit fångad av skogens andar, som förrådde honom på grund av avundsjuka för hans makt. Äventyrarna står inför ett val: att befria kungens själ och riskera att få tillbaka hans uråldriga kraft, eller att förgöra honom och andarna, vilket kan leda till att skogens magi går förlorad för alltid.

Slutsats:

Äventyrarnas val kommer att forma landets öde – om skogen frodas under en ny härskare, faller i ruiner eller återgår till en naturlig balans. Deras gärningar kommer att eka genom tiderna och bli legender i sin egen rätt.

Möjliga Spelledare ledda Karaktärer:

1. Alyndra, Skogens Beskyddare:

En vis men plågad skogs väktare, som en gång var en dryad bunden till det eviga trädet i kungens rike. När förbannelsen föll över skogen blev hon delvis förvriden, hennes träaktiga hud sprucken och täckt av mörka ådror. Alyndra önskar inget annat än att befria skogen från sitt lidande, men hon är rädd för att möta sin gamla herre, den fördömde kungen. Hon kan erbjuda spelarna vägledning genom de vilseledande stigar i skogen och förmedla gammal kunskap om kungens historia och de faror som väntar i graven.

2. Rorin, Den Vandrade Munken:

En reslig, gammal munk klädd i enkla kläder som har levt i utkanten av skogen i många år. Rorin känner till legenderna om Verdant-kungen och har en egen teori om att skogens korruption kommer från något ännu äldre och mer ondskefullt. Han kan vara en värdefull allierad, särskilt i att avvärja de förhäxningar och förbannelser som präglar graven. Han bär en stav av vit ek, som sägs ha kraften att fördriva mörka andar.

3. Kaelan, Skuggjägaren:

En mystisk och mörkklädd jägare som patrullerar skogen. Kaelan är en expert på att röra sig obemärkt genom terrängen och har länge studerat de märkliga varelser som bor i skogens skuggor. Medan hans avsikter till en början är okända, har han ett djupt personligt motiv att ta sig in i Verdant-kungens grav—han letar efter ett borttappat familjearv som sägs ligga begravt där. Kaelan kan leda spelarna genom de farliga delarna av skogen och hjälpa dem att överleva mot naturens vredgade andar.

4. Elowen, Den Förlorade Prinsessan:

En ung kvinna, klädd i enkla men slitna kläder, som påstår sig vara den sista ättlingen till Verdant-kungen. Hon har förlorat större delen av sina minnen, men minns fragment av sin familjs historia och kungens tragiska öde. Elowen bär på en amulett som kan visa sig vara nyckeln till att bryta förbannelsen över graven. Hennes närvaro kan väcka något djupt inne i gravens mörker—kanske en strimma av kungens förlorade mänsklighet, eller en varning från en gammal ondska som fortfarande vakar över sin skatt.

5. Thorn, Den Korrupta Jätten:

En enorm varelse som en gång tjänade Verdant-kungen som en lojal väktare av skogen. Nu är Thorn ett tragiskt monster, förvriden av förbannelsen och tvingad att tjäna de mörka krafterna som förvandlade honom. Han är en motvillig fiende som spelarna kan försöka nå fram till, eller en dödlig motståndare de måste övervinna för att nå gravens hjärta. Thorn kan också vara en potentiell allierad om spelarna lyckas befria honom från hans plågor.

Dessa karaktärer kan ge äventyret djupare lager, skapa moraliska dilemman, och tillföra känslomässig tyngd till berättelsen, allt medan de leder spelarna genom den mystiska skogen och den farliga graven.