Standaret från Skuggklippan

Standaret från Skuggklippan

🧭 Bakgrund

Byn Rastbruk är en palissadomgärdad jordbruksby, strategiskt belägen där handelsleder korsar en mindre flod. På sistone har svartfolk – främst orcher och deras allierade – setts rekognosera området. Byäldsten Elda Talljord har samlat de bästa hon kan hitta: äventyrare.

Hon förklarar att svartfolkens ledare bär ett krigsstandar som magiskt samlar och stärker deras styrkor. Om standaret tas, kommer ledaren förlora kontrollen och hotet mot byn minska drastiskt.

🏘️ Byn Rastbruk

Viktiga Platser och NPC:er:

📜 1. Byäldstens hus

  • Elda Talljord, 67 år, klok och rakryggad änka.
    • Ger uppdraget.
    • Har ett gammalt kartfragment över grottan som kallas Skuggklippan.
    • Har en magisk torkad rosknopp (används som Cure Light Wounds, 1 gång).

🍺 2. Taverna: “Tappade Tunnan”

  • Vettlo Krubb, jovialisk halvling, ägare.
  • Lira, tystlåten mänsklig servitris med skarp iakttagelseförmåga (vet att svartfolket dricker vid floden om nätterna).
  • Ormot, tillbakadragen gammal soldat (kan sälja en karta till Skuggklippan för 5 guld).

🧰 3. Smedja och marknad

  • Torga Järnhammare, dvärgisk vapensmed (säljer prisvärda vapen).
  • Brenna, örtakvinna (säljer antitoxin, 15 guld).

🕳️ Dungeonen: Skuggklippan

Ett urgammalt gruvsystem övergivet av dvärgar, nu en svartfolksbas.

Allmänt

  • 1-ingång, 8 rum.
  • Takhöjd: 2–4 meter.
  • Temperatur: kall och fuktig.
  • Ljus: ingen (svartfolk ser i mörker).

📍 Karta (beskrivning)

🧩 Rum och innehåll

🪨 1. Ingångsgrotta

  • Vaktas av 2 orcher (AC 13, HD 1, 1d8 HP, 1d6 klubba).
  • Har en brandsignal redo att tändas (kan varna andra).

🔥 2. Eldsal

  • Lägereld, 4 sovande gobliner (AC 13, HD 1-1, 1d4 HP, 1d6 dolk).
  • Om smygande: spelare får överraskning.
  • Skatt: 12 sp, 2 guldörhängen (5 guld/st).

🐍 3. Fällrum

  • Tryckplatta utlöser ett spjut från väggen (1d6 skada, Save vs. Spells för halv).
  • Inget av värde.

📦 4. Förråd

  • Torkad mat, rep, gamla pilar.
  • En läkande örtblandning (1d4 HP, 1 gång).
  • 3 vinflaskor (kan säljas för 10 guld).

🐗 5. Svinstia

  • 2 vilda svin används som vakter (AC 12, HD 1, 1d6 bett).
  • Ljud från strid hörs till rum 6.

🧟 6. Nekromantens kammare (övergiven)

  • 1 skelett vaknar om man rör vid relik på altaret (AC 13, HD 1, 1d6).
  • På altaret: silvermedaljong (25 guld), 1 helande dryck (Cure Light Wounds).

🧭 7. Krigsrådssal

  • 3 orcher + 1 hobgoblin (AC 15, HD 2, 2d8 HP, 1d8 svärd).
  • Planritning över byn och en halvskriven anfallsplan.
  • Skattkista: 30 gp, kortsvärd +1 (i orkledarens hand).

👑 8. Hövdingens sal

  • Gurok Blodbanér, orkledare (AC 16, HD 3, 3d8 HP, 1d10 tvåhandsyxa, Morale 11).
  • Har det förbannade standaret.
    • Bäraren av standaret får +1 Morale till alla svartfolk inom 60 fot.
  • Skatt: 75 guld, 1 ring med rubin (värde 50 gp), 1 flaskvinstill ”Brinnande Troll” (eldfarlig).

🎯 Uppdragets mål

Stjäla eller ta standaret och återvänd till Rastbruk. Om Gurok dödas offentligt, demoraliseras svartfolket fullständigt.

💰 Belöningar

  • 150 XP för återfört standaret.
  • Normal XP för besegrade fiender och skatt.
  • Elda ger 25 gp i belöning samt ett födelsedagsbröd som smakar extra gott.

Statblock för NPC:er

🏡 Byn Rastbruk

1. Byäldstens hus

  • Elda Talljord: Vis änka med ett kartfragment över Skuggklippan.
  • Har magisk ört (Cure Light Wounds, en användning).

2. Taverna: ”Tappade Tunnan”

  • Vettlo Krubb: Halvling, ägare.
  • Lira: Tyst servitris, vet att svartfolk samlas vid floden.
  • Ormot: Pensionerad soldat, säljer karta till Skuggklippan för 5 gp.

3. Smedja och marknad

  • Torga Järnhammare: Dvärg, vapensmed.
  • Brenna: Örtakvinna, säljer antitoxin.

🕳️ Dungeon: Skuggklippan

Ett gammalt dvärggruvsystem övertaget av svartfolk.

✨ Allmänt

  • 8 rum, fuktigt och kallt. Ingen belysning.

Rum översikt:

1. Ingångsgrotta

  • 2 orcher (AC 13, HD 1, 1d6 klubba).
  • Brandsignal för att varna andra.

2. Eldsal

  • 4 sovande gobliner (AC 13, HD 1-1, 1d6 dolk).
  • Skatt: 12 sp, 2 guldörhängen.

3. Fällrum

  • Tryckplatta utlöser spjut (1d6 skada).

4. Förråd

  • Mat, rep, 1 läkande ört (1d4 HP), 3 vinflaskor (10 gp).

5. Svinstia

  • 2 vilda svin (AC 12, HD 1, 1d6).

6. Nekromantens kammare

  • 1 skelett (AC 13, HD 1, 1d6).
  • Skatt: silvermedaljong (25 gp), helande dryck.

7. Krigsrådssal

  • 3 orcher + 1 hobgoblin (AC 15, HD 2, 1d8).
  • Skatt: 30 gp, kortsvärd +1.

8. Hövdingens sal

  • Gurok Blodbanér, orkledare (AC 16, HD 3, 1d10).
  • Bär magiskt standaret (+1 Morale för svartfolk).
  • Skatt: 75 gp, rubinring (50 gp), ”Brinnande Troll” (eldfarlig dryck).

🌟 Mål & Belöning

  • För bortfört standar: 150 XP.
  • Normal XP för strider och skatt.
  • Elda ger 25 gp + ett festbröd vid återkomst.