🧭 Bakgrund
Byn Rastbruk är en palissadomgärdad jordbruksby, strategiskt belägen där handelsleder korsar en mindre flod. På sistone har svartfolk – främst orcher och deras allierade – setts rekognosera området. Byäldsten Elda Talljord har samlat de bästa hon kan hitta: äventyrare.
Hon förklarar att svartfolkens ledare bär ett krigsstandar som magiskt samlar och stärker deras styrkor. Om standaret tas, kommer ledaren förlora kontrollen och hotet mot byn minska drastiskt.
🏘️ Byn Rastbruk
Viktiga Platser och NPC:er:
📜 1. Byäldstens hus
- Elda Talljord, 67 år, klok och rakryggad änka.
- Ger uppdraget.
- Har ett gammalt kartfragment över grottan som kallas Skuggklippan.
- Har en magisk torkad rosknopp (används som Cure Light Wounds, 1 gång).
🍺 2. Taverna: “Tappade Tunnan”
- Vettlo Krubb, jovialisk halvling, ägare.
- Lira, tystlåten mänsklig servitris med skarp iakttagelseförmåga (vet att svartfolket dricker vid floden om nätterna).
- Ormot, tillbakadragen gammal soldat (kan sälja en karta till Skuggklippan för 5 guld).
🧰 3. Smedja och marknad
- Torga Järnhammare, dvärgisk vapensmed (säljer prisvärda vapen).
- Brenna, örtakvinna (säljer antitoxin, 15 guld).
🕳️ Dungeonen: Skuggklippan
Ett urgammalt gruvsystem övergivet av dvärgar, nu en svartfolksbas.
Allmänt
- 1-ingång, 8 rum.
- Takhöjd: 2–4 meter.
- Temperatur: kall och fuktig.
- Ljus: ingen (svartfolk ser i mörker).
📍 Karta (beskrivning)

🧩 Rum och innehåll
🪨 1. Ingångsgrotta
- Vaktas av 2 orcher (AC 13, HD 1, 1d8 HP, 1d6 klubba).
- Har en brandsignal redo att tändas (kan varna andra).
🔥 2. Eldsal
- Lägereld, 4 sovande gobliner (AC 13, HD 1-1, 1d4 HP, 1d6 dolk).
- Om smygande: spelare får överraskning.
- Skatt: 12 sp, 2 guldörhängen (5 guld/st).
🐍 3. Fällrum
- Tryckplatta utlöser ett spjut från väggen (1d6 skada, Save vs. Spells för halv).
- Inget av värde.
📦 4. Förråd
- Torkad mat, rep, gamla pilar.
- En läkande örtblandning (1d4 HP, 1 gång).
- 3 vinflaskor (kan säljas för 10 guld).
🐗 5. Svinstia
- 2 vilda svin används som vakter (AC 12, HD 1, 1d6 bett).
- Ljud från strid hörs till rum 6.
🧟 6. Nekromantens kammare (övergiven)
- 1 skelett vaknar om man rör vid relik på altaret (AC 13, HD 1, 1d6).
- På altaret: silvermedaljong (25 guld), 1 helande dryck (Cure Light Wounds).
🧭 7. Krigsrådssal
- 3 orcher + 1 hobgoblin (AC 15, HD 2, 2d8 HP, 1d8 svärd).
- Planritning över byn och en halvskriven anfallsplan.
- Skattkista: 30 gp, kortsvärd +1 (i orkledarens hand).
👑 8. Hövdingens sal
- Gurok Blodbanér, orkledare (AC 16, HD 3, 3d8 HP, 1d10 tvåhandsyxa, Morale 11).
- Har det förbannade standaret.
- Bäraren av standaret får +1 Morale till alla svartfolk inom 60 fot.
- Skatt: 75 guld, 1 ring med rubin (värde 50 gp), 1 flaskvinstill ”Brinnande Troll” (eldfarlig).
🎯 Uppdragets mål
Stjäla eller ta standaret och återvänd till Rastbruk. Om Gurok dödas offentligt, demoraliseras svartfolket fullständigt.
💰 Belöningar
- 150 XP för återfört standaret.
- Normal XP för besegrade fiender och skatt.
- Elda ger 25 gp i belöning samt ett födelsedagsbröd som smakar extra gott.
Statblock för NPC:er
🏡 Byn Rastbruk
1. Byäldstens hus
- Elda Talljord: Vis änka med ett kartfragment över Skuggklippan.
- Har magisk ört (Cure Light Wounds, en användning).

2. Taverna: ”Tappade Tunnan”
- Vettlo Krubb: Halvling, ägare.

- Lira: Tyst servitris, vet att svartfolk samlas vid floden.
- Ormot: Pensionerad soldat, säljer karta till Skuggklippan för 5 gp.
3. Smedja och marknad
- Torga Järnhammare: Dvärg, vapensmed.
- Brenna: Örtakvinna, säljer antitoxin.
🕳️ Dungeon: Skuggklippan
Ett gammalt dvärggruvsystem övertaget av svartfolk.
✨ Allmänt
- 8 rum, fuktigt och kallt. Ingen belysning.
Rum översikt:
1. Ingångsgrotta
- 2 orcher (AC 13, HD 1, 1d6 klubba).
- Brandsignal för att varna andra.
2. Eldsal
- 4 sovande gobliner (AC 13, HD 1-1, 1d6 dolk).
- Skatt: 12 sp, 2 guldörhängen.
3. Fällrum
- Tryckplatta utlöser spjut (1d6 skada).
4. Förråd
- Mat, rep, 1 läkande ört (1d4 HP), 3 vinflaskor (10 gp).
5. Svinstia
- 2 vilda svin (AC 12, HD 1, 1d6).
6. Nekromantens kammare
- 1 skelett (AC 13, HD 1, 1d6).
- Skatt: silvermedaljong (25 gp), helande dryck.
7. Krigsrådssal
- 3 orcher + 1 hobgoblin (AC 15, HD 2, 1d8).
- Skatt: 30 gp, kortsvärd +1.
8. Hövdingens sal
- Gurok Blodbanér, orkledare (AC 16, HD 3, 1d10).
- Bär magiskt standaret (+1 Morale för svartfolk).
- Skatt: 75 gp, rubinring (50 gp), ”Brinnande Troll” (eldfarlig dryck).

🌟 Mål & Belöning
- För bortfört standar: 150 XP.
- Normal XP för strider och skatt.
- Elda ger 25 gp + ett festbröd vid återkomst.