Äventyrsöversikt:
Spelarna anländer till värdshuset Kråkans Vila i Eldergate. Mystiska händelser leder till en konfrontation med banditgruppen Skuggjägarna, och under äventyrets gång uppdagas en större konspiration kopplad till Eldergate-porten och mörka krafter.
Detta är ett äventyr för 3–5 spelare på nivå 3–5.
Synopsis:
Spelarna anländer till värdshuset Kråkans Vila i Eldergate, där mystiska händelser leder till en konfrontation med bandit gruppen Skuggjägarna.
Under äventyrets gång uppdagas en större konspiration som involverar Eldergate-porten och mörka krafter.
Kapitel 1: Introduktion vid Kråkans Vila
Mål: Introducera spelarna till Eldergate, väcka deras nyfikenhet på porten, och sätta upp huvudkonflikten med Skuggjägarna.
Scen: Kråkans Vila
Miljö:
Ett trivsamt men dystert värdshus. Låg viskande sorl bland gästerna och eld som sprakar i härden. Gillian, värdshusvärdinnan, står bakom disken.
Scen: Kråkans Vila
- Värdshusvärdinnan Gillian delar sin oro om Eldergate-porten och berättar om sin brors försvinnande.
- En lärling från Väktar Gillet rusar in och rapporterar att Cedric har blivit kidnappad av Skuggjägarna.
- Gillian vädjar till spelarna att hjälpa till.
Valmöjligheter för spelarna:
- Samla information: Utforska staden för ledtrådar om Skuggjägarna och Cedrics försvinnande. Detta kan innebära samtal med andra NPC:er i Eldergate eller undersökning av Fångmistskvarteren.
- Planera direkt ingripande: Förbered sig för att konfrontera banditerna baserat på informationen de får från lärlingen.
Kapitel 2: Spåren leder till Skuggjägarna
Mål: Bygga spänning och presentera hinder på vägen mot bandit lägret.
Scen: Utforskning av Fångmistskvarteren
Miljö: En dimhöljd stadsdel full av ruiner och faror.
- Spelarna möter en farlig miljö där dimma och ruiner döljer fällor och faror.
- De kan stöta på små grupper av skuggjägare som patrullerar eller spionerar.
Ledtrådar:
Fragment av brev eller mystiska runor som pekar mot en större plan.
Gömt förråd: Kartor över lägret och alkemiska redskap.
Kapitel 3: Konfrontation vid bandit lägret
Mål: Ge spelarna val mellan infiltration, förhandling, eller våld.
- Scen: Bandit Lägret vid ruinerna
- Lägret är uppdelat i tre zoner:
- Yttre fällor: Ett område med giftgas fällor och dimmiga gångar.
- Vakt området: Här patrullerar Dorn och hans män.
- Inre kammare: Rovik och Velria finns här, tillsammans med Cedric.
- Lägret är uppdelat i tre zoner:
- Interaktioner:
- Rovik Korpöga: En karismatisk ledare som kan förhandla, men som också är en formidabel stridare.
- Velria Skuggsken: En alkemist och mystiker med egna dolda mål kopplade till portens mysterier.
- Möjliga utgångar:
- Rädda Cedric: Om spelarna lyckas frita honom kan han erbjuda viktig information om porten.
- Allians med Rovik: Om spelarna förhandlar fram en överenskommelse kan banditerna bli en tillfällig allierad kraft.
- Eliminera banditerna: Detta avslöjar mer om deras koppling till en okänd makt, men kan leda till eskalerande konflikter senare.
Kapitel 4: Efterdyningar och insikter
Mål: Sätta upp framtida äventyr och lämna spelarna med känslan av att de är indragna i något mycket större.
- Resultat av Cedrics räddning:
Han berättar om sin upptäckt av en ritual som kan öppna Eldergate-porten.
- Ledtrådar från banditlägret:
- Dokument som avslöjar att Rovik och Velria arbetade på uppdrag av en kraft utanför Eldergate.
- Artefakter eller runor kopplade till Grå Gränsens magi.
- Nya hot:
- Spelarna får höra rykten om fler varelser som rör sig mot porten.
Anpassade detaljer för spelledaren
- Strider: Skapa balanserade möten med Skuggjägarna, inklusive Rovik och Velrias unika förmågor.
- Utforskning: Ge spelarna frihet att utforska Eldergate och bygga relationer med NPC:er som kan återkomma senare.
- Belöningar:
- Magiska föremål som Velrias alkemiska elixir.
- Cedrics insikter om portens ritual.
NPC
Cedric bakgrund och roll
Personlighet:
Intellektuell:
Cedric drivs av en nästan fanatisk hängivenhet till att avslöja sanningen bakom Eldergate-porten. Hans passion för kunskap kan dock göra honom blind för faror.
Vaksam:
Även om han föredrar ord över svärd, är han inte ovan vid att möta hot och vet hur han ska överleva i svåra situationer.
Ensamvarg:
Cedric arbetar bäst ensam och föredrar att undvika konflikter, men han kan ibland visa en överraskande beslutsamhet när det gäller att skydda sina idéer eller de han bryr sig om.
Anledningen till hans kidnappning
Cedric upptäckte nyligen en inskrift i Väktar gillets arkiv som nämner en ritual, ”Skuggornas Eviga Tidpunkt,” kopplad till en sällsynt kosmisk händelse. Ritualen verkar påverka Eldergate-portens försegling, och Cedric tror att detta kan vara nyckeln till att förstå portens sanna natur. Rovik Korpöga, ledare för Skuggjägarna, fick nys om Cedrics arbete och såg möjligheten att utnyttja hans kunskaper för att komma åt en artefakt känd som ”Korpens Eko,” gömd i porten.
Velria, Roviks alkemist, har sin egen plan och hoppas kunna extrahera portens energi till en formel för att förstärka sina elixir.
Kidnappningens omständigheter
Cedric var på väg till en ruin i Fångmistskvarteren när Skuggjägarna, under Velrias ledning, slog till. Trots ett hårt försvar från hans följeslagare övermannades gruppen. Cedric fördes till banditernas läger i en övergiven ruin, där Rovik nu kräver en artefakt från Väktargillet eller en stor lösensumma.
Cedrics roll i äventyret
- Kunskapskälla: Cedric kan ge spelarna insikt om ritualen och dess koppling till porten.
- Moralisk gråzon: Cedrics desperation att förstå porten gör honom villig att ta risker som kan hota både honom och spelarna.
- Fångens insikter: Under sin fångenskap har Cedric hört Rovik och Velria tala om deras planer och kan ge ledtrådar som avslöjar en större konspiration.
Ledare: Rovik Korpöga
Rovik är en karismatisk men hänsynslös före detta legosoldat. Hans smeknamn kommer från hans högra öga, som är täckt av en silverfärgad lapp dekorerad med ett ingraverat korpöga – en relik han påstår har magiska egenskaper. Rovik är inte bara en mästerlig strateg utan också en manipulativ talare, vilket har hjälpt honom att ena stadens mest hänsynslösa element under sin ledning.
Nyckelpersoner:
Velria Skuggsken:
Velria är Skuggjägarnas alkemist och mystiker. Hon experimenterar med elixir och dimmornas energi, vilket har gett gruppen tillgång till rökbomber och fällor som verkar nästan övernaturliga. Hon sägs vara Roviks rådgivare och har en egen dold agenda kopplad till Eldergate-porten.
Velrias alkemiska koppling till porten
Velria kan ha funnit spår av mörk energi nära porten och vill använda Cedrics kunskaper för att destillera en formel som kontrollerar den. Hennes motiv kan vara hemliga, vilket skapar fler möjliga konflikter.
- Velrias plan: ”Velria tror att energin från porten kan förstärka hennes alkemiska elixir till en kraftfull nivå, kanske till och med skapa ett livselixir eller ett vapen som bryter magiska barriärer.”
Förstärk kidnappningens dramatik
Istället för att Cedric kidnappas enkelt kan det finnas tecken på en förödande strid. Hans följeslagare kanske dog för att skydda honom, vilket ger en känsla av tragedi och intensitet.
- Omständigheter: ”Cedrics följeslagare, en grupp unga lärlingar, kämpade mot Skuggjägarna men övermannades. Deras fall tynger Cedrics samvete, och han bär med sig en personlig skuld.”
Dorn ”Tystnaden”:
En enorm,tystlåten stridsman som fungerar som Roviks högra hand och verktyg för att skrämma både fiender och de egna leden till lydnad. Dorn har rykte om sig att kunna slå ut en hel vaktstyrka ensam.
Gillian – Värdshusvärdinnan vid Kråkans Vila
Bakgrund:
Gillian är en tidigare Väktargillet-soldat som lade ner vapnen efter att hennes bror, Loman, försvann under en patrull nära Eldergate-porten. Hon öppnade Kråkans Vila som en trygg plats för resenärer och en knutpunkt för information. Gillian är kunnig om Eldergates historia och misstänker att hennes bror blev ett offer för portens mörka krafter. Hon bär en dolk som en gång tillhörde Loman och som hon svurit att använda mot de krafter som skadade hennes familj.
Mål:
- Skydda sitt värdshus och dess gäster från hoten från Grå Gränsen.
- Få reda på sanningen om sin brors öde och hämnas om nödvändigt.
- Hjälpa Väktargillet indirekt genom att samla och sprida viktig information om hoten i området.
Personlighet:
- Modig: Gillian är inte rädd för att stå emot faror, men hon föredrar att arbeta genom diplomati och information.
- Skyddande: Hon ser sitt värdshus som en fristad och är lojal mot de som respekterar det.
- Praktisk: Trots sin sorg över sin bror fokuserar Gillian på konkreta lösningar och agerar rationellt.