Det övergivna guldgruvan

Det övergivna guldgruvan

Drakar och demoner äventyr

Äventyrs upplägg:

Detta är ett äventyr designat för 3-5 spelare på nivå 1-3. Det kombinerar utforskning av en övergiven gruva med möten med fientliga varelser och en slutlig strid mot en mäktig fiende.

Introduktion till D&D-äventyret: Jakten på Guldet i Ekebäck

Rollpersonerna befinner sig i byn Ekebäck, en liten gruvby vid foten av Bergskedjan. Byn är fattig och sliten, eftersom guldgruvan som den är byggd kring har varit övergiven i århundraden. En dag anländer en gammal dvärg vid namn Borin till byn. Han påstår sig ha hittat en gammal karta som visar vägen till nya, oupptäckta guldfyndigheter i gruvans djupaste delar. I sin desperation, erbjuder byhövdingen, på grund av byns fattigdom, rollpersonerna en belöning om de utforskar gruvan och återvänder med information om fyndigheterna.

Resan till gruvan:

Gruvan ligger en halv dags vandring upp i bergen från Ekebäck. Vägen dit är brant och stenig. Låt rollpersonerna slå mot VILDMARKSVANA varje skift för att hitta rätt väg. Vid misslyckande kan de drabbas av ett missöde, till exempel tappa bort stigen eller bli överraskade av ett skyfall.

Slumpmöten:

Under resan till gruvan kan rollpersonerna stöta på följande slumpmässiga möten:

  • En flock vilda getter som blockerar vägen.
  • En ensam jägare som varnar för faror i gruvan.
  • En skadad varg som attackerar rollpersonerna.
  • En grupp svartalfer som spionerar på rollpersonerna.

Gruvan:

Gruvan är mörk, fuktig och kall. Låt rollpersonerna tända facklor eller använda andra ljuskällor för att se sig omkring. I gruvans inre lurar följande faror:

  • Grottroll: Två grottroll har gjort gruvan till sitt hem. De är aggressiva och attackerar rollpersonerna så fort de får syn på dem.
  • Fällor: Gruvan är full av gamla fällor, till exempel fallgropar och dolda spikfällor. Låt rollpersonerna slå mot FINNA DOLDA TING för att upptäcka fällorna innan de utlöses.
  • Gengångare: Gruvan hemsöks av gengångare efter gamla gruvarbetare som omkommit i gruvan. De är fientliga och attackerar rollpersonerna med onaturlig kyla.

Slutstriden:

I gruvans djupaste delar har en grupp svartalfer under ledning av en mäktig shaman slagit sig ner. De har hittat guldfyndigheterna och planerar att bryta guldet för egen vinning. När rollpersonerna når detta område blir de överfallna av svartalferna.

Slut boss:

Svartalfernas shaman är en mäktig magiker som använder animistisk magi för att attackera rollpersonerna och läka sina undersåtar. Han har även förmågan att kalla på andar och väsen från skogen för att hjälpa honom i striden.

Skatter:

Om rollpersonerna besegrar svartalferna och deras shaman kan de hitta följande skatter:

  • Guldfyndigheterna: En stor åder av guld som kan brytas och ge en betydande belöning.
  • Shamanens skattkista: En kista fylld med guld, ädelstenar och magiska föremål.
  • En gammal karta: En karta som visar vägen till en ännu större guldfyndighet i en annan del av Bergskedjan.

Avslutning:

Om rollpersonerna lyckas fly från gruvan med information om guldfyndigheterna kan de återvända till Ekebäck och göra anspråk på sin belöning. Alternativt kan de, välja att behålla informationen för sig själva och istället återvända till gruvan senare för att bryta guldet själva.

Monster:

  • Grottroll
  • Gengångare
  • Svartalfer

Typiska SLP:

Karaktärsbeskrivningar:

Borin, dvärgisk gruvarbetare:

Utseende: Borin är en gammal dvärg med långt, vitt skägg som når ner till midjan. Han har en kraftig kroppsbyggnad och bär en sliten läderrustning. Hans ansikte är väderbitet och rynkigt, men hans ögon glittrar av livserfarenhet och en glimt av äventyrslust.

Personlighet: Borin är en stolt och envis dvärg med en stark känsla för rättvisa. Som en erfaren gruvarbetare känner han till bergens hemligheter väl. Även om han är misstänksam mot främlingar, är han villig att hjälpa de som visar sig vara värdiga. Utöver detta har Borin en svaghet för starköl och god mat, och kan bli ganska pratsam efter några klunkar.

Motiv: Borin söker efter de förlorade guldfyndigheterna för att återställa sin familjs heder. Hans förfäder var de ursprungliga ägarna till gruvan, men förlorade den efter en tragisk olycka. Borin hoppas att genom att hitta guldet kunna återköpa gruvan och återställa sin familjs namn.

Byhövdingen i Ekebäck:

Utseende: Byhövdingen, som heter Astrid, är en medelålders kvinna med ett slitet men ändå vänligt ansikte. Hennes hår är gråsprängt och hon bär enkla kläder av grovt tyg. Trots de svåra tiderna utstrålar hon ändå en aura av lugn och beslutsamhet.

Personlighet: Astrid är en klok och omtänksam ledare som sätter bybornas välmående först. För att hitta en lösning på byns ekonomiska problem är hon desperat och därmed villig att ta risker för att säkra deras framtid. Trots detta är hon ingen dåre och litar inte blint på främlingar. Istället kommer hon att noga granska rollpersonerna innan hon anförtror dem uppdraget.

Motiv: Astrid vill rädda sin by från fattigdom och svält. Hon hoppas att guldfyndigheterna i gruvan ska ge byn en ny chans att blomstra.

Svartalfernas shaman Zalkor den Skuggbundne (boss):

Utseende: Shamanen är en lång och smärt svartalf med piercingar i ansiktet och kroppen. Dessutom bär han en mörk mantel som är prydd med ben och fjädrar. Inte nog med det, hans ögon glöder med en onaturlig intensitet och han utstrålar en aura av mörk magi.

Personlighet: Shamanen är en grym och hänsynslös ledare som styr sina undersåtar med järnhand. Driven av sin besatthet av makt, ser han guldfyndigheterna som ett medel för att uppnå sina mål. Som en mäktig magiker tvekar han inte att använda alla medel för att besegra rollpersonerna.

Motiv: Shamanen vill använda guldet för att stärka svartalfernas position i Bergskedjan och utöka sitt inflytande över de andra raserna. Han drömmer om att en dag leda sitt folk till att erövra hela regionen.

Fällor:

  • Fallgropar
  • Spik fällor

Skatter:

Frivilliga regler:

  • Knuffa
  • Hitta glipa
  • Fälla omkull
  • Avväpna
  • Greppa

Slutord:

Detta äventyr är bara ett exempel på vad du kan skapa med Drakar och Demoner. Använd din fantasi och kreativitet för att skapa dina egna äventyr och utmana dina spelare!. Vad tycker du om äventyr som utspelar sig i övergivna gruvor? Har du spelat något liknande? Dela dina tankar i kommentarerna och sprid gärna detta äventyr till dina spel vänner!

Skriv ett dm på min Discord kanal : Redelf