Silkes vägen till Soluppgången

I den avlägsna staden Aryavarta, där luften är fylld av doften av exotiska kryddor och skimrande siden, samlas en brokig skara resenärer från jordens alla hörn. Bland dem står ni, äventyrare med hjärtan fulla av längtan och ögon som glittrar av förväntan. Snart ska ni ge er av, tillsammans med karavanen, på en resa längs den mytomspunna Siden vägen, mot den legendariska staden Soluppgången. Viskningar om ofattbara rikedomar, som väntar den som når fram, lockar er framåt.

Men vägen är lång och kantad av faror. Banditer lurar i de skuggiga bergen, och öknen döljer förrädiska sandstormar som kan begrava även de modigaste. Och som om det inte vore nog, sägs det att en ondskefull magiker, driven av mörka krafter, har börjat intressera sig för karavanens värdefulla last… Kommer ni att kunna övervinna alla hinder och nå ert mål? Äventyret väntar, och ödet ligger i era händer.

Möten och Vändningar:

  • I de dimmiga bergen: Ni stöter på en grupp dvärgar som letar efter en förlorad skatt. De erbjuder er hjälp att korsa bergen i utbyte mot er assistans i sökandet.

”Dimman sveper sig tätt kring karavanen när ni når de förrädiska bergen. Klippväggarna reser sig hotfullt på båda sidor om den smala stigen, och varje steg ekar i den kusliga tystnaden. Plötsligt bryts stillheten av ett metalliskt klirrande och ett högljutt rop.

Ur dimman träder en grupp dvärgar fram, klädda i grova läderkläder och beväpnade med hackor och yxor. Deras ansikten är allvarliga, och deras ögon glittrar av beslutsamhet. Deras ledare, en ståtlig dvärg med ett långt, vitt skägg, kliver fram och hälsar er med en djup bugning.

”Väl mött, resenärer,” säger han med en raspig röst. ”Jag är Borin Stoneshield, ledare för denna expedition. Vi söker efter en förlorad skatt, en skatt som tillhörde mina förfäder. Den är gömd någonstans i dessa berg, men dimman och de förrädiska stigarna gör det svårt att hitta den.”

Han pausar och ser på er med en bedjande blick. ”Vi har hört att ni är på väg till Soluppgången. Vi erbjuder er vår hjälp att korsa bergen säkert, i utbyte mot er assistans i sökandet efter skatten. Vi är säkra på att vi tillsammans kan övervinna alla hinder och nå vårt mål.”

Vad svarar ni, äventyrare? Kommer ni att acceptera dvärgarnas erbjudande och ge er ut på en skattjakt i de dimmiga bergen? Eller kommer ni att avböja och fortsätta er resa på egen hand, trots de faror som lurar i dimman?”

Oasen:

Vid oasen, mitt i den gassande öken solen, dyker en mystisk främling upp. Med en allvarlig blick varnar han er för en förrädisk komplott som hotar karavanen. Men tiden är knapp, och för att rädda er alla måste ni avslöja förrädarna innan det är för sent. Kommer ni att lyckas, eller kommer mörkret att segra?

I sandstormen:

Ni tappar bort er i den vilda stormen och hamnar i en dold oas, där en uråldrig ande erbjuder er tre önskningar. Vilka val kommer ni att göra?

Vid Soluppgångens portar:

När ni slutligen når stadens portar, efter en lång och mödosam resa, står ni inför en ny utmaning. Ni möter stadens mäktiga härskare, en figur av både vördnad och fruktan, som kräver en orimlig tull för att låta er passera. Med hoppet om att fortsätta er resa måste ni nu fatta ett beslut. Kan ni, med hjälp av list och diplomati, förhandla er fram till en överenskommelse, eller tvingas ni i desperation ta till andra, kanske mer våldsamma, medel? Valet är ert, och konsekvenserna kan bli stora.

Rollpersonernas val:

  • Era roller i karavanen: Är ni legosoldater som anlitats för att skydda karavanen, köpmän som hoppas göra stora vinster, eller kanske äventyrare som söker spänning och ära?
  • Era relationer: Kanske finns det gamla vänskaper eller rivaliteter bland er? Eller kanske spirar en romans under den långa resan?
  • Era beslut: Varje val ni gör kommer att påverka karavanens öde och forma er egen berättelse. Kommer ni att välja mod, list eller diplomati för att övervinna de utmaningar som väntar?

I de dimmiga bergen kan ni stöta på en rad olika fiender, var och en med sina egna unika utmaningar och faror:

Naturliga faror:

  • Vargar eller björnar: Dessa vilda djur kan lura i dimman och attackera karavanen om de känner sig hotade eller hungriga.
  • Stenras eller laviner: De förrädiska bergsstigarna kan vara instabila, särskilt i dimman. Ett felaktigt steg kan utlösa ett stenras eller en lavin, vilket kan skada eller till och med döda medlemmar i karavanen.
  • Kraftiga vindar och kyla: Bergen kan vara utsatta för hårda väderförhållanden, med starka vindar och bitande kyla som kan försvåra resan och försvaga karavan medlemmarna.

Övernaturliga varelser:

  • Spöken eller andar: Dimman kan dölja rastlösa andar eller vålnader som hemsöker bergen. Dessa varelser kan vara fientliga eller välvilliga, beroende på deras historia och motiv.
  • Jättar eller troll: Dessa mäktiga varelser kan vakta bergspass eller skatter, och de kan se karavanen som ett intrång på deras territorium.
  • Gobliner eller Orcher: Dessa ondskefulla varelser kan leva i grottor eller övergivna fästningar i bergen. De kan attackera karavanen för att plundra dess värdefulla last eller för att ta fångar.

Mänskliga fiender:

  • Banditer eller rövare: Dessa laglösa kan gömma sig i bergen och vänta på att överfalla intet ont anande resenärer. De kan vara särskilt intresserade av karavanens rikedomar.
  • Rivaliserande handels karavaner: Andra köpmän kan se er karavan som en konkurrent och försöka sabotera er resa eller stjäla er last.
  • Korrupta tjänstemän eller soldater: Vissa individer i maktpositioner kan försöka utpressa karavanen eller kräva mutor för att låta er passera.

Fiender relaterade till skatten:

  • Varelser som vaktar skatten: Dvärgarnas förfäder kan ha placerat magiska skydd eller varelser för att vakta skatten. Dessa kan inkludera allt från golems till drakar, beroende på skattens värde och betydelse.
  • Rivaliserande skattjägare: Andra äventyrare eller grupper kan också vara på jakt efter dvärgarnas förlorade skatt. Detta kan leda till konflikter och tävlingar om att hitta skatten först.

Kom ihåg att dessa bara är några exempel på möjliga fiender.

Länkar:

D&D Beyond Character Sheet (dndbeyond.com)

Getting Started on the DMs Guild – Part 1: Your First Product | Gnome Stew

Redigera inlägg ”D&D 5:e” ‹ Rametsteiner — WordPress

Min Discord kannal:

https://discord.gg/33abCjKKwJ